E-handel B2C eller B2B?

Danskerne bliver, år for år, gladere og gladere for web-handel. Flere og flere køber både tøj, ferier, gaver og dagligvarer på internettet. Udviklingen er til stor glæde og gavn for både kunder og virksomheder. Kunderne kan handle, når det passer dem og gøre det i fred og ro. På samme vis skal kunder heller ikke stå i besvære sig med lang transport eller kø i butikken. I e-handlens spæde start var en af bekymringerne, måske især for den ældre generation, at man som kunde ikke kunne få vejledning under ekspeditionen – men at man som kunde selv stod med al arbejdet eller besværet omkring købet. Her har der, imidlertid, været en naturlig udvikling, som går på, at det på mange webshops af forskellig art, nu er muligt at få telefonisk og chat-baseret vejledning og assistance.

Dette gælder både i forhold til valg af produkter, navigering på hjemmesiden mm. På rigtig mange websites og webshops popper der efterhånden, næsten i samme sekund som siden åbnes, en kontaktboks eller et chatvindue op, hvor man som besøgende bliver spurgt, om man har nogen spørgsmål eller andet som afsenderen kan hjælpe med. Kigger man bare rundt på siden, og havde ikke tænkt sig at købe noget, kan det måske være en smule irriterende. Men omvendt er det ganske nemt bare at klikke på krydset, så de lukker igen. Og sidder man netop og skal købe en gave, finde ud af hvilke rejser der er mulige med ens budget eller andet, så er det jo ganske rart at kunne blive vejledt lidt. Denne type handel er den, de fleste af os benytter i hverdagen – business to client, eller B2C, som den også kaldes.

Der er en anden type handel, B2B – eller business to business. Denne type har dog ikke slået sine folder lige så meget på internettet som B2C har. Åbenbart går det her lidt langsommere med udviklingen her – vanerne og rutinerne er måske lidt sværere at rykke ved, når det er arbejdsmæssigt og ikke privat. Ofte har mange virksomheder jo også faste ordrer liggende hos producenten eller distributøren, som måske bare skal justeres en anelse, man har telefonnummeret eller mailadressen liggende, og så er det bare at ringe eller skrive og give en ultrakort besked om justeringen. I stedet for at skulle stifte bekendtskab med en ny hjemmeside, et nyt system eller skulle udfylde en masse formularer digitalt, så kontakter man bare den person, man har haft kontakt med i mange år.

Og det samme gælder sandsynligvis den anden vej – det kører jo fint som det gør, så hvorfor beskæftige sig med at stable en B2B webshop på benene, når forretningen går fint nok, som den er? Men, der er sandsynligvis mindst lige så mange fordele at hente ved digital B2B handel, som ved digital B2C handel. Og dette bliver da også tydeligt for de virksomheder, som kaster sig ud i eventyret. En af de virksomheder er Globe Systems, ejer af zinuss.dk som pudsigt nok sælger telekommunikationsudstyr, som næsten er en nødvendighed for at kunne drive ordentlig internethandel.

Skriv et svar