Går du med en indre drøm om at starte dit eget industrikøkken op en dag, men kan du ikke forholde dig til de mange detaljer, forpligtelser og søger du efter gode råd dertil? Nedenfor har vi samlet en række gode tips til, hvordan du bedst muligt kommer godt fra start.
Kom godt fra start
Det er aldrig forkert at drømme stort, selvom det kan virke uoverskueligt at tage det første spadestik. Hvad end man ønsker at sætte et engros køkken på benene, starte sin egen restaurant eller noget tredje, så er det korrekte inventar til køkkenet betydningsfuldt. Hvordan starter man så bedst ud? Hvor skal man søge og lede efter det rigtige køkkeninventar, og hvilke forhandlere skal man støtte sig til?
Når spadestikket skal tages, og inventaret skal købes ind, er det en god idé at gøre sig overvejelser om, hvilket inventar, der vil være mest nyttigt for ens virksomhed. Lav en plan over stort som småt inventar, hvor du samtidig skriver ned, hvad det ender op med at koste.
Vil du være den bedste i dit nærområde, er endnu et god råd at lave en analyse over konkurrenterne, hvor du undersøger deres miljø, opsætning, indretning osv. Orienter dig blandt dine konkurrenter og vær bedst muligt forberedt, når du starter op.
Når inventaret skal udvælges
Først og fremmest har branchen meget at sige, når du skal ud og vælge dit inventar til dit firmas industrikøkken. Et godt råd er at søge sparring hos et køkkenfirma, der forhandler catering inventar og som samtidig kan tilbyde tips inden for forsikring og krav. Hos cateringinventar.dk finder du alt til dit nye industrikøkken. Du kan købe dit nye industrikøkken her.
Den gode planlægning
Planlægning og struktur skal til, hvis du vil sikkert og godt i mål. Det handler langt hen af vejen om researching, orientering, kassesystemer inden for planlægning, tidsplaner, indkøbslister osv.
For at skabe det bedst mulige overblik, kommer man ikke uden om mange sedler og lister. Gør dig selv den tjeneste at have mapper, hvor du deler alt op i systemer. Det kan være:
- Medarbejdere: Ansættelseskontrakter, jobsamtaler, ansøgninger
- Bogføring: Mindre kvitteringer, moms, regninger fra store samarbejdspartnere, leverandører osv.
- Tidsplaner
- Indkøbsplan og lister over inventar og råvarer
- Indretning af restauranten, caféen eller lignende
Jo bedre styr du har på dine mapper og papirer, jo større- og mere overskueligt overblik har du over din drøm om at opstarte din virksomhed. Taber du i perioder overblikket, er dine mapper og planer en god støtte at falde tilbage på.
Andre nyttige råd til opstart af egen virksomhed
Har du husket forsikringerne? Som privatperson og erhvervsperson er forsikringer utrolig vigtige, både for dig, dine ansatte og ikke mindst din lokation og inventar. Husk derfor at kigge nærmere på følgende forsikringer:
- Ansvarsforsikring
- Bygningsforsikring (hvis du skal bygge til eller bygge på ny grund)
- Transportforsikring (evt. i forbindelse med en take-away virksomhed)
- Arbejdsskadeforsikring
- Sygedagpengeforsikring
- Produktansvarsforsikring
- Erhvervsforsikring
Det handler ikke kun om den bedst mulige sikkerhed for dine lokaler og industrikøkken i forbindelse med tyveri, brand osv., det er lige så vel en stor tryghed for dig og dine medarbejdere, hvis der skulle forekomme arbejdsskader, sygdom osv. Det kan være dyrt at binde sig til mange forsikringer, men endnu dyre hvis uheldet først er sket.