Fællesskaber kan gøre rigtig meget i ens forretning. Faktisk meget mere end man tror – ikke nok med, at der ofte er en økonomisk gevinst i det, eftersom – som der også ligger i ordet – er fælles om at dele alle udgifterne. Ydermere kan et netværk i et kontorfællesskab være fantastisk.
Netværket betyder alt
Som selvstændig er man med garanti bekendt med vigtigheden af et godt netværk. Ofte er det lettere at bygge relationer gennem fysisk at kunne se hinanden i øjenhøjde, sammenlignet med telefon eller LinkedIn eksempelvis. Det kan dermed være med til at være en døråbner, for nye relationer og muligheder professionelt. Netværket kan komme én til gode, gennem mange facetter i et iværksættereventyr. Dels kan det styrke virksomhedens brand awareness, da man taler med mange andre virksomheder, der samtidig også taler med en hel del, som i bund og grund styrker din virksomheds position i markedet.
Bliv synlig internt såvel som eksternt
Flere og flere ligger mærke til jer, som i høj grad er en fordel. Gennem de sidste mange år, har man talt rigtig meget om employer branding, og netop dette her med at gøre opmærksom på sig selv, gør det nemmere som arbejdsgiver at brande og profilere sin virksomhed, sådan den fremstår attraktiv. Herunder både for eksisterende medarbejdere, for at opbygge loyaliteten, men også overfor nye potentielle kandidater, som fagligt er ambitiøse og dygtige. Disse kandidater vil lettere kunne rekrutteres, hvis det altså er sådan, at I har formået at gøre virksomheden attraktiv.
Den økonomiske gevinst ved at rykke i sociale rammer, er også værd at tage med. Ofte tilbyder de fleste kontorfællesskaber løsninger, som inkluderer ”ALT INKLUSIV”. Dette gælder både en hurtig internetforbindelse, el, vand, varme, evt. parkeringsmuligheder – og i de meget attraktive scenarier en frokostordning. Dog ser man ofte det sidstnævnte, være en tilkøbsmulighed, som kan gøres til en meget gunstig pris, hvis man sidder i det pågældende kontorhus.
Kontorfællesskaber er for alle
Kontorfællesskaber behøver ikke kun være for små og nyetablerede virksomheder, som er en fordom der er vigtig at vifte væk. Det handler egentlig om at få tiltrukket så mange forskellige typer virksomheder, som overhovedet muligt, også gerne i forhold til alder og erfaring, for at kunne få mest mulig ud af hinanden.
Dog er det ikke skævt at segmentere fællesskaberne efter brancher, således der er en rød tråd mellem virksomhederne. Ofte er det nemlig sådan, at grafikeren også anvender tryk, men trykker ikke selv – men sidder man eksempelvis i hus med én som gør, er processen jo langt mere effektiv og disse to virksomheder bruger hinanden professionelt, som den vej igennem styrker deres forretninger.