Sådan kommer du i gang med hjemmetræning

Det store fokus på sundhed og forebyggelse af livsstilssygdomme har fået flere til at træne derhjemme. Det er en rigtig god træningsform for mange. Det kan være, at man ikke har lyst eller råd til at gå i fitnesscenter, eller at man simpelthen bor for langt væk. Når man træner hjemme, sparer man også transporten til og fra fitness, og træningen kommer på den måde til at tage kortere tid. Her kommer vi ind på, hvad der er godt at vide, inden man går i gang med hjemmetræningen.

Hjemmetræning uden udstyr

Du kan i princippet sagtens træne derhjemme helt uden udstyr. Når du træner uden udstyr, styrker du kroppens muskler effektivt ved brug af din egen kropsvægt, og du bliver automatisk bedre til at mærke efter i din krop. Hvis du lige er begyndt at træne, er det faktisk en god ide at starte uden udstyr. På den måde får du styr på teknikker og får bygget en smule muskler op på en blid måde. Hvis dit formål med hjemmetræning er at få store muskler, er det nødvendigt med træningsudstyr i form af håndvægte.

Håndvægte til hjemmetræning

Du kan komme rigtig langt med et lille udvalg af håndvægte i hjemmet. Når du træner med vægte, opbygger du større muskler. For mange er det deres mål at få store muskler. Her er de dog meget vigtigt ikke at starte med for tunge vægte. Selvom du sagtens kan løfte den tunge vægt, så er det ikke ensbetydende med, at det giver dig den mest effektivt træning. Det vigtigste er, at øvelsen udføres korrekt og kontrolleret. Start derfor med de lette vægte og skift dem ud med tungere vægte, efterhånden som du bliver stærkere. Du kan kombinere styrketræningen med konditionstræning, eksempelvis på motionscykel, og få det maksimale ud af din træning.

Find inspiration på youtube

Youtube har millioner af hjemmetræningsvideoer til næsten ethvert behov. Her finder du udførlige guides til alt lige fra yoga til hardcore bodybuilding. Det er en god måde for mange at komme i gang med hjemmetræningen. Ofte bliver øvelserne nemmere at lave, når man kan se dem blive udført i en video. Det er lettere at efterligne, end hvis man læser om dem i en bog eller artikel. Som med alt andet på internettet skal man dog altid tilgå videoerne med en smule kildekritik. Mærk altid efter hvad der føles godt for netop din krop.

God fornøjelse med træningen!