Hvor vigtigt er protein for kroppen? Find svaret her

Kosten kan opdeles i kategorierne kulhydrater, fedt og protein. Kroppen har brug for alle tre ting for at fungere optimalt og i denne artikel dykker vi ned i de konsekvenser det kan have, hvis kroppen ikke får nok protein. Derudover set vi også mere generelt på, hvor vigtigt protein er for kroppens udvikling og funktionsevne.

Protein og muskelopbygning

Kroppens muskler består af protein. Under styrketræningen nedbrydes musklerne, hvorefter de genopbygges i hvileperioder ved brug af protein. Styrketræning forøger altså kroppens behov for protein. Som en del af kostens makronæringsstoffer har protein også en række af andre egenskaber, der er helt essentielle for kroppen. Af den grund er det helt centralt, at kroppen får en tilstrækkelig tilførsel af protein. Generelt anbefales et dagligt proteinindtag på 0,8 gram per kilo kropsvægt. Der er dog delte meningen om, hvorvidt dette niveau er optimalt og flere forskningsresultater peger på, at op mod 2 gram per kilo kropsvægt for nogle personer er ideelt – altså mere end dobbelt så meget.

Mangel på protein

Proteinmangel kan først og fremmest forhindre muskelopbygning og sørge for, at du ikke kommer i nærheden af de træningsresultater som du drømmer om. Derudover kan det have en række af andre konsekvenser for kroppen.

Hårtab er det mest kendte symptom på proteinmangel og skyldes, at hår opbygges af keratin, der er et protein som kroppen selv danner som følge af den protein som indtages gennem kosten. Mangel på dette medfører deraf en svækkelse af håret og samtidig hårets evne til at udvikle sig på naturlig vis – deraf hårtab. Det samme forekommer ved hud og negle, der ligeledes vil vise tegn på svækkelse, hvis kroppen lider af proteinmangel.

Andre symptomer på proteinmangel indebærer koncentrationsbesvær, smerter i muskler og led, ophobning af vand i kroppen og slutteligt et svækket immunsystem, der blandt leder til at kroppens helingsevne besværes. Der er altså højere sandsynlighed for at blive ramt af sygdom og samtidig tager det længere tid for kroppen at komme sig efter en sygdomsperiode.

Er kosttilskud med protein nødvendigt?

Mange personer påstår at proteinpulver er nødvendigt for optimal muskelopbygning. Andre påstår at dette blot er en myte og tilstrækkelige mængder af protein sagtens kan optages gennem en sund og diversificeret kost.

Sidstnævnte er korrekt og det er faktisk ikke nødvendigt at benytte proteinpulver for at dække sit proteinbehov. Faktum er dog, at nogle personer har svært ved at få behovet dækket gennem sin normale kost, hvorfor proteinpulver er en god mulighed for at supplere og gennemføre et korrekt indtag af protein i en travl hverdag. Der findes intet magisk kosttilskud, der er et mirakelmiddel til muskelvækst. En sund og varieret kost er det fundament, der skal skabe grundlag for gode resultater i fitnesscenteret.