En hjemmeside er den platform, hvor man kan få flest muligt mennesker til at se, hvad man tilbyder. Det er her, man kan vise potentielle kunder, hvad man kan, og hvad ens virksomhed står for. Det er via en hjemmeside, at besøgende gerne skulle blive så inspirerede, at de ender med at købe et produkt og derved blive til kunder. En hjemmeside er til for at repræsentere virksomheden, og det skal den gerne gøre på bedst mulig vis. Derfor er der nogle grundprincipper og centrale faktorer, der er vigtige at følge og have styr på, når man har en hjemmeside.
Sørg for, at hjemmesiden er så brugervenlig som mulig
En hjemmeside skal helst være overskuelig, simpel og let at finde rundt på. En rodet hjemmeside, hvor farver ikke matcher, der ikke er system i billeder, tekster og bokse, og hvor teksten ikke er skrevet med lige stor skriftstørrelse og samme skrifttype, kan skræmme de fleste besøgende væk. En hjemmeside skal helst indbyde til at man får lyst til at klikke videre til undersiderne. Den skal være let at finde rundt i, så de besøgende skal tænke mindst muligt selv. Den skal være brugervenlig.
Hav gode, skarpe tekster
En hjemmeside, der er fyldt med stavefejl, er ikke en god hjemmeside. Hvis man selv skriver teksterne til hjemmesiden, er det en god idé at få en til at læse korrektur på dem, så man er sikker på, at alle stave- og grammatikfejl er eliminerede. Hvis en hjemmeside henvender sig til andre lande end Danmark, er det nødvendigt at oversætte teksterne. Hvis man ikke føler sig skarp nok til eksempelvis engelsk til at man kan skrive teksterne, kan man få hjælp til oversættelse af hjemmesiden. En professionel oversætter kan sikre, at teksterne udstråler de værdier, de også gør på dansk, og at de sælger virksomheden bedst muligt.