Brugervenlig og optimeret hjemmeside – læs hvorfor det er vigtigt

De sidste år er antallet af hjemmesider steget kraftigt – og det samme er brugernes internetforbrug. Brugerne stiller samtidig større og større krav til, at virksomheder er til stede online og endda også til kvaliteten af denne tilstedeværelse. For lever hjemmesiden ikke op til den besøgenes krav til design, navigation og brugervenlighed, så klikker han eller hun hurtigt videre til næste website.

Har du en virksomhed, bør du derfor læse med her og blive klogere på, hvorfor en brugervenlig og optimeret hjemmeside er så vigtig, som den er.

Derfor er kundernes krav vigtige

For både små som store og lokale som internationale virksomheder er en hjemmeside, der lever op til kundernes krav, vigtig. Tænk på hjemmesiden som et udvidet visitkort. Kunderne får som regel al deres information om virksomheden på hjemmesiden, og flere virksomheder har brug for en god hjemmeside til at tiltrække kunder. Tænk bare på en restaurant eller en fysioterapeut uden hjemmeside. Hvor skulle man så søge hen, når der skal bestilles bord eller tid?

Derfor er, hvad kunderne har brug for, utrolig vigtigt. Og det er dét, der gør en brugervenlig og optimeret hjemmeside alt afgørende. I næste afsnit kan du læse mere om, hvordan du sikrer, at din hjemmeside lever op til kundernes krav. Til dette kan du med fordel også få hjælp fra et webbureau i København, der har stor erfaring med topprofessionelle website- og e-handelsløsninger.

Sådan fanger du og holder fast i dine kunder

  • Førstehåndsindtrykket er alt afgørende. En flot og brugervenlig hjemmeside giver et godt førstehåndsindtryk. Ikke blot for hjemmesiden men i den grad også for virksomheden. Dette vil give flere kunder lysten til at kontakte dig direkte fra hjemmesiden. Med en hjemmeside, der ikke er optimeret eller brugervenlig, vil den besøgende sandsynligvis få et dårligt indtryk af din forretning.
  • Din hjemmeside er ikke et fiskenet.Når din virksomhed har sider på diverse sociale medier, lokker det kunder til lidt som, når fisk bliver fanget i et fiskenet. Har kunderne først liket siden, vil de blive ved med at få opdateringer. Sådan gælder det ikke med din hjemmeside, for her bliver der ikke holdt fast i dine kunder, når de først har bevæget sig i din retning. Kunderne beslutter sig hurtigt, om de ønsker at blive på din hjemmeside, så det skal der gøres en stor indsats for, at de gør – og det gælder både på computer og på diverse mobile enheder.
  • Brugervenlighed, brugervenlighed, brugervenlighed.I 2016 valgte Google at sætte fokus på brugervenlighed. I al sin enkelthed betyder det, at hurtige og mobilvenlige hjemmesider bliver rangeret højere på Googles lister. Brugervenlige hjemmesider får altså mere opmærksomhed fra potentielle kunder. Det gør det derfor utroligt vigtigt at have en optimeret og brugervenlig hjemmeside.
  • Gør det let at blive kontaktet via din hjemmeside.Flere og flere brugere foretrækker at booke tider, skrive spørgsmål eller andet over hjemmesiden frem for at gribe telefonen og ringe. Gør det derfor let for dine kunder at tage kontakt til din virksomhed, når de besøger din hjemmeside.