E-sport er en koncept, som de senere år har udviklet sig med stor hast. Men hvad er det egentlig? Vi giver dig her en oversigt over de vigtigste elementer i denne nye sportsgren.
Sport på computeren er vel ikke en officiel sportsgren? Jo, det er faktisk en sandhed med modifikationer. Måske er det ikke, hvad man traditionelt forbinder med sport, men i virkeligheden er e-sport på vej til at blive en olympisk sportsgren. e-sport er på programmet for Asian Games i 2022 og E-sportsforbundet i Danmark arbejder på at få e-sport på den olympiske agenda.
Hvad er e-sport?
E-sport kan dateres helt tilbage til slutningen af 1980’erne, hvor de første enkle udgaver af nogle af nutidens spil blev lanceret. E-sport foregår ved at en gruppe af spillere kæmper mod hinanden ved hjælp af videospil. Spillet kan spilles via en LAN-forbindelse (en computerbegivenhed, hvor folk tager der egen computer med at tilslutter sig et netværk for at spille sammen) eller over internettet.
Som regel som et organiseret multiplayerspil mellem professionelle spillere, som møder hinanden i forskellige ligaer eller teams. De mest almindelige genrer inden for e-sport er real-time strategy, first-person shooter, kampspil og Multiplayer online battlearena. Det helt specielle ved e-sport er, at det som rigtige sportsbegivenheder kan tiltrække millioner af tilskuere verden over, som enten deltager i live-begivenheder eller streamer kampen.
Hvem spiller e-sport?
På højeste niveau foregår e-sportsturneringer- og ligaer på samme måde som inden for mange andre af de største sportsgrene.
I Danmark er sporten også voksende og populær, og der er kommet mange websider, som bringer nyheder, og hvor brugerne kan mødes via sociale fora. Herudover er der flere efterskoler i Danmark, som har e-sport i fokus, fordi det kan styrke børns indlæring, kreativitet og strategiske tænkning.
Nu lyder de måske som et drømmejob, som man nemt kan blive millionær på. Me tag ikke fejl. De dygtigste spillere inden for e-sport træner hårdt og ofte, nogle op til 14 timer om dagen! Deres reflekter skal være hurtige, og de skal være i stand til at multitaske. Hvis der er opdateringer til spillet, skal de sætte sig ind i disse, så de ved, at de stadig er de bedste.
Er der penge i e-sport?
E-sport genererede i 2018 en omsætning på verdensplan som forventes at overstige 6 mia. danske kroner, og forventes at vokse til mere end 6,6 mia. danske kroner i 2019. Det giver naturligvis store indtjeningsmuligheder for videospilproducenter, eventarrangører og ikke mindst spillerne. De største af spillerne kan nemt tjene millioner af kroner om året på turneringspræmier, lønninger i ligaer samt sponsorater.
Også privatpersoner kan spille på esports. På online casinoer som fx. Mr. Green er der hele sider dedikeret på deres website, hvor man kan læse om e-sport og bette på kampe.
Hvem ser e-sport?
Ifølge markedsanalysefirmaet Newzoo bliver e-sport set af mere end 380 millioner mennesker over hele verden. Heraf er ca. 160 millioner såkaldte e-sports-entusiaster, som er en betegnelse for folk, som ser e-sport regelmæssigt. E-sport er mest populært i USA, Kina og Sydkorea. I 2017 blev the League of Legends-tureringen set af mere end 80 millioner mennesker, og der blev i alt afholdt 588 store e-sportsbegivenheder samme år.
Så hold øje med e-sport- det er det nye sårt.
Minimum 18 år – StopSpillet: 70 22 28 25 – ROFUS.nu | Regler og vilkår gælder | Spil ansvarligt