Sådan bliver du mere effektiv – både i hjemmet og på arbejdet

Du kender det sikkert. Følelsen af ikke at slå til. Følelsen af ikke at have nået alt det, du ville. Det er en universel følelse, som vi alle sammen kender til. Og problemet er hverken reserveret til dagligdagen derhjemme eller på jobbet, for ofte vil følelsen dukke op begge steder.

Vi har her samlet 3 gode råd til, hvordan du bliver mere effektiv på jobbet, så du kan lægge følelsen af ikke at slå til på hylden. Selvom vores liste tager udgangspunkt i dit arbejdsliv, kan du sagtens overføre flere af vores gode råd til resten af din dagligdag.

1. Få styr på tiden

Mange gange løber tiden af med en, og alt efter hvad man laver, kan tiden føles langsom eller hurtig. Oplever du ofte, at du ikke har helt styr på, hvor meget tid, du bruger på hvad, kan timeregistrering på jobbet være en god idé.

Med timeregistrering kan du danne dig et overblik over, hvor meget tid, du bruger på de forskellige opgaver. Det virker måske som en overvågende instans, og måske du tænker, at det kan være en stressfaktor – men faktisk er det ofte lige omvendt.

For når du ved, hvor lang tid en opgave tager dig, vil du meget nemmere kunne tilrettelægge din dag. Ved at bruge timeregistrering vil du i løbet af få arbejdsdage have en meget bedre idé om, hvilke opgaver der er tidskrævende – og hvilke der måske tager mindre tid. På den måde har du et værktøj til at strukturere din tid bedre på arbejdet, og du vil hurtigt føle dig mere effektiv, og du vil i langt højere grad have følelsen af at slå til.

2. Hvad er vigtigst?

Det er en god idé at prioritere dine opgaver. På den måde får du hurtigere et overblik over din uge eller din dag på arbejdet, og du ender ikke med de største og vigtigste opgaver sidst på dagen eller sidst på igen.

Ofte ender det nemlig med, at det er de største opgaver, der ligger til sidst. Det er helt naturligt at udskyde det, der kræver mest – men faktisk burde det være lige omvendt. Der findes et udtryk, der lyder på, at man skal starte dagen med at spise en frø – for så er dagens sværeste opgave overstået. Og det er lidt den samme tilgang, man bør have både på arbejdet og i hjemmet.

3. En ting ad gangen

Lad være med at være 10 steder på en gang. Start på en opgave, og gør den i stedet færdig i ét ryk. Ellers kommer den hurtigt til at hænge dig over hovedet, fordi du er strøget videre til det næste. Du vil føle dig langt mere effektivt, hvis du når at færdiggøre tre opgaver på én dag, end hvis du er nået at starte på 10 – og ikke har færdiggjort nogle af dem.

I denne forbindelse kan du også bruge udtrykket “touch it only once”. Lad være med at kigge på noget, sætte det på pause og tænke, at du vender tilbage til det senere. Brug i stedet tiden på den med det samme.

Skriv et svar