Black Friday er kendt for at være en af de dage på året, hvor danskerne handler allermest. Dette var ingen undtagelse ved sidste Black Friday, da danskerne her købte for 1,94 milliarder kroner.
Dog viser tal fra Nets, at dette tal var mindre end forventet, da der blev handlet for mere de tre sidste år på Black Friday. I 2017 blev der nemlig købt for 2,1 milliarder kroner, mens der i 2015 og 2016 blev købt for henholdsvis 2 og 1,98 milliarder kroner.
Hvis du er interesseret i at vide mere om Black Friday, så kan du her finde en Black Friday-guidemed alt lige fra gode råd til ting, du skal være opmærksom på, samt hvordan du spotter en fupbutik.
Black Friday er ikke længere kun om fredagen
Flere eksperter mener, at forklaringen på det faldende beløb i forhold til de sidste tre år, er, at Black Friday ikke længere kun er om fredagen. I dag kører de fleste butikker og webshops med gode tilbud hele ugen, hvilket betyder, at danskerne ikke blot svinger dankortet om fredagen.
Nets forklarer yderligere, at danskerne derfor ikke har brugt færre penge på Black Friday. Købene er blot spredt mere ud i ugen op til samt i weekenden, hvorfor tallet ikke er lige så stort som de andre år på selve Black Friday.
Men selvom salget ved sidste års Black Friday ikke forløb som forventet, så får dagen stadig en femteplads over de dage, hvor danskerne har handlet for allermest.
Tilmed slog nethandlen rekord, da danskerne handlede via internettet mere end nogensinde før på Black Friday.
Danskerne er vilde med Black Friday på internettet
Selvom det samlede salg faldt en smule på Black Friday i forhold til 2017, så steg handlen på internettet så meget, at der rent faktisk kom en ny rekord.
Tal fra Nets viser, at det samlede Dankort-forbrug endte på 326 millioner kroner, hvilket er en rekord i forhold til alle tidligere år på Black Friday.
Dette kommer dog ikke som nogen overraskelse for Nets, da danskernes handel via internettet generelt er stigende. Ifølge Nets er danskerne de seneste par år nemlig blevet mere og mere vilde med at sidde derhjemme og handle.
Betalinger via mobiltelefonen er et hit
En af de ting, der har fået sit indpas, når det kommer til Black Friday, er betalinger via mobiltelefonen. De seneste par år har betalinger via mobilen virkeligt slået igennem, hvilket nu især kan ses, når det kommer til de store handelsdage såsom Black Friday.
MobilePay Online omsatte nemlig for 228 millioner kroner på hele 315.000 transaktioner. I forhold til Black Friday i 2017 er dette en stigning på 93 procent.
Flere butikker oplever således også, at de fleste af deres salg bliver gennemført via mobiler, hvilket ifølge flere eksperter betyder, at betalinger via mobiltelefoner blot bliver mere og mere populært og i sidste ende vil erstatte betalinger såsom med dankortet.
Hvad købte danskerne på Black Friday 2018?
Når det kommer til Black Friday i 2018, så har danskerne brugt deres penge på lidt af hvert. Mens kvinderne især er vilde med at købe tøj, sko og smykker på Black Friday, så er mændene mere villige til at svinge dankortet, når det kommer til elektronik.
De mest populære produkter og kategorier på Black Friday er stort set de samme fra år til år. Udover tøj, sko, smykker og elektronik, så går danskerne især efter hårde hvidevarer, ting til boligen, sportsudstyr, film og musik samt legetøj til børnene.
Derudover var danskerne også vilde med alt, der omhandlede Kim Larsen. Eksempelvis blev Kim Larsens biografi solgt mere end nogensinde før.