Forstår du ikke, hvorfor din hjemmeside ikke ligger i toppen af Googles søgeresultater? Det skyldes måske, at du ikke har søgemaskineoptimeret din hjemmeside. En vigtig disciplin inden for søgemaskineoptimering er linkbuilding. Når man forsøger at navigere rundt i internettets mange muligheder, kan links være med til at hjælpe en på vej. Som forbruger kan man via links blive henvist til en anden side, hvor man måske finder bedre eller flere muligheder på det, som man søger.
Hvad er linkbuilding?
Googles største opgave er at give brugerne de bedste og mest relevante resultater, når de søger efter noget specifikt. Her kommer links ind i billedet, idet links er vigtige, når det drejer sig om online synlighed. Der er tale om et link, når en anden hjemmeside henviser til din hjemmeside via et enkelt klik. Linkbuilding handler om at sprede kendskabet til en hjemmeside ved at opbygge links til den. Links kan have en stor værdi for, om ens hjemmeside ligger i toppen eller i bunden i Google. Google benytter både antallet og karakteren af links til at vurdere en hjemmesides format.
Links af høj kvalitet
Når man arbejder på at opbygge links til en hjemmeside, er det vigtigt at man benytter sig af relevante links af høj kvalitet. At et link skal være relevant betyder, at det på en eller anden måde skal være i samme kategori som hjemmesiden, der linkes til. Det kræver indsigt i Googles algoritmer, hvis man skal undgå at ens hjemmeside ender i bunden af søgeresultaterne. Google kan straffe en hjemmeside, hvis linkprofilen består af links fra irrelevante sider, og så vurderer Google også linket ud fra styrken af det domæne, som der linkes fra. Det er med andre ord betydningsfuldt for en hjemmeside, når andre stærke sider linker til den.