Få styr på dit CV

Det er vigtigt at have et godt CV, når man søger et arbejde. CV’et sælger dig og dine kompetencer, og kan på kort tid være afgørende for om det er dig, der bliver kaldt ind til en samtale.

 

Byg dit CV overskueligt op

Et CV skal indeholde alle relevante informationer og kompetencer, som kan være brugbart i forbindelse med det arbejde, som du søger. Derfor kan det være, at du lige pludselig har en masse information, du skal have ned på 2-3 sider. Det vigtige her er at holde det overskueligt. Der findes skabeloner rundt omkring på nettet, som du kan lade dig inspirere af men sørg for, at det er let at få et overblik over, hvad du kan bidrage med til stillingen.

 

Få hjælp fra din a-kasse

A-kasser tilbyder som regel forskellige kurser og undervisning i, hvordan du skriver det bedste CV, og der kan være gode råd at hente her. En a-kasse er til for at hjælpe med blandt andet jobsøgningen, så der er folk, som ved, hvordan et godt CV ser ud. Hvis du endnu ikke er medlem af en a-kasse eller overvejer om du bør skifte til en ny a-kasse, så kan du sammenligne a-kasse priser online.

 

Hvad skal CV’et indeholde

Når du først skal til at skrive dit CV, er det vigtigt at vide, hvad det rent faktisk bør indeholde.

 

  • Introduktion af dig selv samt kontaktoplysninger
  • Skriv kort og i kronologisk rækkefølge, hvilke jobs du har haft og hvilke kompetencer, det har givet dig.
  • Skriv hvilke sprog, du har kan snakke og skrive på, samt hvilket niveau du er på, for eksempel begynder, flydende eller modersmål.
  • Uddannelse samt udlandsophold og lignende, der er relevant for stillingen.

 

Det er dog vigtigt, at du tilpasser dit CV til det arbejde, du søger, så husk at inkludere det, som vil sælge dig bedst muligt.