På trods af, at der er mange muligheder, hvis man ønsker at købe champagne, vælger de fleste at holde sig til de kendte mærker. Det kan der være mange årsager til, men det er naturligvis ærgerligt, at det kun er ganske få, der udforsker markedets mange muligheder.
Hvis du selv har en tendens til at vælge kendte mærker som Bollinger, Mumm, Moët & Chandon mv., bør du udvide din horisont. Der findes et væld af andre producenter, der er i stand til at lave velsmagende champagne – og mange af dem er repræsenteret hos danske forhandlere.
Man skal turde at prøve noget nyt
Når man køber champagne, er det vigtigt, at man er åben for at prøve noget nyt. Ellers ender det netop med, at man blot køber den eller de champagner, man plejer. Til trods for, at der ikke er noget forkert i dette, anbefales det dog, at du udforsker nye muligheder.
Der er mange grunde til, at det anbefales at prøve noget nyt. Det kan f.eks. vise sig, at du finder en champagne, der smager bedre, end den eller dem, du plejer at købe. Køber du fra mindre kendte vinhuse, er der som regel også penge at spare på købet.
Der er stor forskel på champagne
Det er bestemt ikke alle, der er klar over det, men faktisk er der stor forskel på champagne. Derfor er det også vigtigt, at man får prøvet lidt af hvert. Kun ved at gøre dette, kan man sikre, at man finder en champagne, som man er vild med.
Det kan ikke udelukkes, at du hidtil har haft en forkert opfattelse af, hvad du egentlig foretrækker, når det kommer til champagne. I takt med, at du får smart forskellige champagner, vil du nemlig bedre kunne vurdere, hvad du kan lide, og hvad du ikke kan lide.
Mange er bange for at blive skuffede
Det er også værd at slå fast, at der er mange, der er bange for, at de bliver skuffede. Det hænger sammen med, at det sjældent er helt billigt at købe champagne. Derfor tør folk ganske enkelt ikke at løbe en risiko, når de kender smagen på de andre.
Faktum er dog, at den eneste måde, hvorpå man kan udvide sin horisont, og potentielt finde nye champagner, man godt kan lide, er ved at prøve sig frem. Selvom du måske ikke kan lide en champagne, du har købt, er du kommet ét skridt nærmere på, hvad du foretrækker.