Har du hørt om ChatGPT? Gennem de seneste måneder er det kommet mere og mere frem i medier og generel dagligdag, og det betyder også, at en del efterhånden er blevet i stand til at bruge dem i deres arbejdsdag. Måske det også er noget, I skal kunne udnytte på sigt? I benytter jer sikkert af tekstforfatning i forskellige forbindelser. Det kræver en del ressourcer – men ChatGPT kan i nogle tilfælde faktisk noget af det samme.
ChatGPT er overordnet en AI-model – altså artifical intelligence, der altså fungerer som en digital robot, der løser de problemer, du stiller den for. Du har derfor mulighed for at specificere, hvilket indhold du ønsker at få i en tekst, du skal bruge, længde, sprogtype og meget andet. Når du bliver skarp til det, kan du virkelig bruge meget af det, ChatGPT producerer. Find tekstforfatning til hjemmeside ChatGPT.
Kan det mærkes i søgeresultaterne?
Hvis du tænker på, om din hjemmeside bliver sværere at søge frem med forskellige søgemaskiner, når den er skrevet af en AI-model, så er det korte svar at nej, det gør den ikke. Søgemaskinerne skelner ikke mellem, om teksterne er skrevet af en software eller et menneske, det den fokuserer på er, om der er det rette indhold og om det er bygget ordentligt op.
Det kræver lidt at blive skarp til at bruge ChatGPT, når man først lærer det at kende. Da det er en digital robot, vil den også kun svare dig på det, den beder dig om, og det fungerer ikke, at du forventer, den kan læse mellem linjerne – derfor skal man virkelig arbejde med, hvordan man formulerer sine input til softwaren, så du også får resultater, du faktisk kan bruge til noget. Du kan med fordel prøve det af og se, hvordan det fungerer, så du kan se, om I skal bruge det til generel tekstforfatning til hjemmesider.